Blogi

Portaat kuntoon

Vanhat portaat oli jo niin elähtäneet, että eivät olleet päässeet kuviin kuin lumen alla ollessaan.

Pohdittiin monia vaihtoehtoja

Mihin pitää päästä, mistä suunnasta niihin yleensä tullaan, mitä niillä tehdään ja laskutilaa milloin millekkin.

Ehdottomasti niistä on päästävä ylös ja alas helposti. Piha ja käyttö on muuttunut hiukan. Pehmeät kelit on muuttanut autojen parkkeerauksen talon taakse, joten kuljetaan talon päädystä auton ja kodin väliä.

Tunnemme sukumme ja itsemme. Portaat on istumista varten mitäpä muutakaan?!?! Olemme kantovedellä, joten vesiastiat on mahduttava laskemaan, kun avaa oven.

Meinasimme laittaa pienen tasanteen portaisiin johon olisi mahtunut tuoli, mutta siinä olisi tullut hiukan yksinäinen olo törröttää. Kun on tottunut istumaan suvun kanssa katsomassa kesäistä auringonlaskua.

Harva varmaan portaita tehdessä edes pohtii kuinka monta pehwaa siihen mahtuu.

Uurastuksesta muutama kuva

 

 

Emäntä kävi kaupassa ja poistin portaat. Arvatkaa oliko iloinen?

Kuormalava toimi yhden yön portaina. En edes viitsi laskea kuinka monta kertaa astuin tyhjään ja roikuin ovenkahvassa varpaat ilmassa, kun kuvittelin nopeasti kipaista vessaan. Ulkohuussin ihanuus ei ole niin ihanaa ilman portaita.

Portaiden viereen oli kasvanut heinäpato. Joka poistettiin ja samalla portaiden alta poistui hurjasti maata, jotta vesi kulkisi helposti pois talon luota.

Maan alta löytyi vanha porras kivi, joka ohjasi portaiden pituutta hiukan. Edellisiin portaisiin nähden portaat lyhenivät melkein metrin.

Piirrettiin kyllä paperille suuntaa mutta joutui sitä vähän viilaamaan 3D hahmotuksella.

Kaivettiin ja kaivettiin tilaa. Samalla otettin lisää apuviivoja hahmottamaan portaiden kokoa ja suuntaa. Punaista seinään, jotta säilyy varjossa portaiden alla jatkossakin.

Nuo kaksi kakkosnelosta oven alla on alkuperäisten portaiden kannakkeet, joita jokainen portaiden tekijä on hyödyntänyt tekiessään. Niin mekin.

Portaiden nousu on 17,5cm tämähän on ihan järkeenkäyvä luku eikö?

Ai niin sehän ei mene mitenkään tasan tuumamitoissa, joilla lankut on sahailtu. Se oli kuitenkin päähän pinttymä helposti kuljettavista portaista. Joku pitää mua nyt ehkä höyrähtäneenä mutta kuljin mitta taskussa kaupungilla ja mittasin portaisen syvyyksiä ja korkeuksia. Halusin helpot portaat kulkea. Kuljemme niistä kymmeniä kertoja päivässä, joten on mukavampi kulkea helppoja portaita.

Lisää palikoita. Teimme siis jokaiselle portaalle kulmajalan kakkosvitosen päälle kakkoskakkosesta. Samalla se toimii alimmanportaan lautojen tukena.

Maalari vauhdissa. Mittaus, leikkaus, maalaus joka sivulta ja kiinnitys.

Vanha petoni porras ei ihan ole linjassa mutta emme siirtäneet sitä saa jäädä muistoksi.

Porras tehtaallamme oli niin kiire, ettei paljoa kuvia ehtinyt ottaa. Ennen viimeisiä kiinnityksiä.

Huomenna pitäisi vielä kärrätä hiekkaa portaiden ympärille, jotta syksyllä ei olisi ihan liejuinen. Tuli siitä maata poistettua kahdentoista neliönalalta muutaman kymmenen sentin kerros. Nyt pitäisi vesien liikkua ilman lätäköitymistä.

Kun ulkoistaa perheen ja taukoja ei juuri pitele, niin sähkögrilli sirkkelin viereen. Samalla kun sahaa puita voi lämmittää ruuan koko perheelle.

Portaat ovat jo täynnä elämää. Tiedän ainakin kaksi tyttöä, jotka ovat tyytyväisiä portaisiin.

Pohdittiin, että laitetaan jiiriin tuosta kulmasta kun laudoituksen teko läheni katosi ajatus. Se jotenkin ei tuntunut sopivan vaan tällainen ladonta juttu ja suoralinja tuntui oikeammalta. Vähän ehkä “vanhemmalta” tai jokin siinä viehätti. Itselle noista portaista tulee nyt mieleen nurinpäin olevat perunalaatikot,eikä se mielenyhtymä tunnu huonolta.

Hiekan kärräys on muuten (edelleen) huomenna…

2 kommenttia

  • Myy-muori

    Ihan hyviltä portailtahan nuo näyttävät, kaide tosin puuttuu, joten me huonommalla tasapainolla varustetut otamme tukea sitten tuosta seinästä….

    • Isäntä

      Kaide on tulossa. Ensin kartoitetaan mitä muuta maalataan valkoisella sitten ostetaan maali ja tehdään kaide. Helpompi maalata osissa kuin paikoillaan ja varoa roiskimista portaille.